Belki mostowe typu T
Budowa konstrukcji mostu związana jest z koniecznością zwrócenia uwagi na wiele istotnych elementów, które mają bezpośrednie przełożenie na jakość wykonanej budowli. Przede wszystkim budowniczy muszą skorzystać ze sprawdzonych materiałów, które wcześniej przejdą wszelkie niezbędne testy i kontrole.
Jednym z istotnych elementów każdej tego typu konstrukcji są belki mostowe, które de facto stanowią główny budulec budowli. Ich rodzajów jest naprawdę bardzo dużo, a spośród nich niezmiernie często stosowane są belki typu T.
Istotne parametry
W związku ze swoją specyficzną konstrukcją, znajdują one zastosowanie przede wszystkim w drogowych obiektach mostowych, które zostały przygotowane z myślą o wytrzymaniu obciążenia ruchomego. Bardzo często w specyfikacjach tego typu materiałach budowlanych znaleźć można informacje, iż zostały one wyprodukowane także po to, aby wytrzymać obciążenie pojazdów kategorii specjalnej, w skład której wchodzą między innymi tramwaje czy samochody ciężarowe. Samo to pokazuje, iż belki mostowe typu T charakteryzują się solidną konstrukcją oraz sporą wytrzymałością.
Jak sama nazwa wskazuje, tego typu belki w przekroju poprzecznym przypominają kształtem literę T. Ich szerokość zawsze zostaje ustalana na 89 centymetrów, natomiast grubość, w zależności od zastosowania i potrzeb określonego projektu, oscyluje w granicach od 8 do 15 centymetrów. Niezwykle ważne jest to, iż każda belka typu T posiada taki sam kształt belki górnej, co jest niezwykle ważne w budownictwie.
Rodzaje belek typu T
Kolejne parametry dotyczą tak zwanego środnika, którego powierzchnie boczne są pochylone i poszerzają się ku dołowi. Jego grubość u góry wynosi 20 centymetrów, a u dołu od 31,5 do 46,5 centymetrów.
Przechodząc do czoła belki mostowej typu T, należy zdać sobie sprawę z tego, iż jego kształt zależny jest od jej rodzaju. Wymieniamy bowiem belkę mostową A oraz B. W przypadku pierwszego rodzaju, posiadają one podcięte półki oraz wspomniany wcześniej środnik. Są one przeznaczone w głównej mierze dla układów ciągłych ramowych oraz swobodnie podpartych. Jeżeli natomiast weźmiemy pod uwagę belkę B, charakteryzuje się ona konstrukcją prostą, przeznaczoną wyłącznie dla układów swobodnie podpartych.
Oprócz wszelkich parametrów, które zostały przedstawione powyżej, należy dodać jeszcze kilka innych elementów. Bardzo ważny jest przede wszystkim ciężar belek. Ma on bowiem bezpośrednie przełożenie na to, jak ciężki będzie cały most. Poza nim wymienić należy również objętość oraz rodzaj splotów sprężających.
Więcej informacji znajdziesz na Fabud WKB.